Vaker klachten over bezorging post in de Hoeksche Waard

3

Landelijk is PostNL inmiddels regelmatig in het nieuws waar het gaat om de bezorging van de ‘ouderwetse’ brievenbuspost. En zelden is dat positief nieuws. Vooral in 2024 groeide landelijk het aantal klachten in rap tempo. En het lijkt nu ook steeds minder goed te gaan met de postbezorging in de regio.

Ondermeer uit ’s-Gravendeel, Schenkeldijk, Maasdam en Mookhoek kwamen de laatste maanden steeds meer klachten over de bezorging. Ook op sociale media doken die begin dit jaar op. Bijvoorbeeld de bezorging van kerst- en nieuwjaarskaarten was geen onverdeeld succes. Zo waren er meerdere mensen die wenskaarten pas halverwege januari in de bus kregen. Een deel bereikte de geadresseerden zelfs helemaal niet meer. Heel jammer was echter dat het afgelopen jaar meerdere mensen, o.a. in ‘s-Gravendeel enveloppen met rouwkaarten te laat ontvingen. De tijden van de goede oude PTT met nog de ouderwetse postbeambte lijken voorbij. De postbode (postbeambte) deed zijn of haar werk vele jaren in dienst van het staatsbedrijf der PTT. De Staat verzelfstandigde de PTT in 1989. Daarna ging men met het predicaat Koninklijk verder onder de naam Koninklijke PTT Nederland NV (KPN), waarvan de belangrijkste werkmaatschappijen PTT Post BV en PTT Telecom BV waren.

Te weinig bezorgers

Een oudere inwoonster van ’s-Gravendeel, die ook meerdere klachten had het vorige jaar (ondermeer over bezorging tijdschriften en rouwkaarten) besloot recent zelf eens contact te gaan zoeken met de klantenservice van PostNL. ’Als je geen tijdschriften meer ontvangt of pas weken later krijgt heb je tenslotte zo niets meer aan een abonnement’, aldus deze mevrouw. Het antwoord was niet bepaald geruststellend. Men beseft bij PostNL uiteraard dat ‘het bijzonder vervelend is als mensen tijdschriften of rouwkaarten niet of te laat ontvangen’, maar men kampt met een flink tekort aan bezorgers. Daardoor kunnen helaas vertragingen ontstaan. Bovendien was het dit jaar in december een stuk drukker dan anders. Ook dat was mede debet aan een deel van de klachten. ‘We zijn nu in heel het land druk op zoek naar nieuwe bezorgers. Maar hebben te maken met de krapte op de arbeidsmarkt’, aldus PostNL Een verbetering op korte termijn zal er dus niet inzitten